Průvodčí opět dostanou kleště

05.02.2015 16:12

4.2.2015    Brněnský deník    str. 13   Ekonomika      JAN KLIČKA    České dráhy   

 

Praha – Přijde ke mně průvodčí, kleštičkama zatočí, lístky prosím– nemám prosím, jak to prosím – to máte tak.

            Tuto známou sloku zlidovělé písně „Mašinka“ si lidé zpívají už dlouhé roky. V reálu se však u nás označovací kleště na vlakové jízdenky přestaly používat v roce 2007, kdy je České dráhy (ČD) nahradily razítky.

            Jenže ta se za osm let používání neosvědčila. Jejich provoz byl sice levný, ale jízdenky neoznačovala tak dobře jako kleště. Navíc s příchodem moderních jízdenek tištěných na takzvaný termocitlivý papír šly údaje razítka z jízdenky setřít. České dráhy se proto rozhodly, že se postupně vrátí k označování jízdenek kleštěmi. Regionálnímu Deníku to včera potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Testovány jsou moderní kleště, které na jízdní doklady vyznačují datum, číslo vlaku, a navíc je také proděravějí,“ řekl Deníku Šťáhlavský.

            Dráhy zatím mezi průvodčí rozdaly testovací sérii 35 kleští. Používají je průvodčí v mezistátních vlacích, například v nových soupravách railjet. Jde o výrobek německé firmy ZIFA, jejíž kleště používají německé (DB) či rakouské dráhy (ÖBB). Pokud se tyto kleště osvědčí, plánují ČD jejich nákup a postupné zavádění také na vnitrostátní rychlíky a regionální spoje. Po jistou dobu by se tak ve vlacích razítkovalo i děrovalo současně. Dokud ale neskončí zkušební provoz, nechtějí ČD komentovat detaily smlouvy s německým výrobcem ani cenu celého kontraktu. Ve firemním periodiku Železničář nicméně dráhy uvedly, že první větší dodávka kleští by mohlapřijít již v květnu. Výrobce je přitom schopen měsíčně dodat až sto kusů.

            „Kleště mají především zajistit kvalitní označení jízdenky tak, jak to aktuálně užívaná razítka nedovolují. Při označení jízdenek jde o kvalitu označení, zabránění stěru údajů, velikost označení a o snadnou a rychlou manipulaci při odbavení,“ dodává Šťáhlavský.

            Používat kleště místo razítek doporučuje také Sdružení evropských železnic.

 

 

—————

Zpět