Moldaváček vyráží nyní každý den

16.02.2015 16:12

 

14.2.2015    Právo    str. 19   Region Čechy

    Karel Otcovský    ČD Cargo   

Oblíbená Moldavská horská dráha, která slaví 130. výročí existence, je běžně v provozu pouze o víkendech.

            Zejména příznivci turistiky a zimních sportů zajisté ocení, že od 7. února do 15. března, tedy po dobu turnusů jarních prázdnin, jezdí vlaky na historické železniční trati Most–Litvínov–Moldava v Krušných horách každý den.

            Motoráčkem zvaným Moldaváček mohou zájemci z Mostu vyrazit v 7.21, 9.57, 13.36 nebo ve 16.41 hodin. Na zpáteční cestu do Litvínova a Mostu se lze z Moldavy vydat v 8.36, 12.18, 15.23 a v 18.03 hod. „Zmíněné časy platí jak pro pracovní dny, tak pro soboty, neděle a svátky. Na všechny vlaky se kromě základních tarifních nabídek a slev vztahuje i speciální sleva IN25, to znamená, že cestující automaticky dostanou slevu 25 procent ze základního tarifu Českých drah. Jízdenky se kupují u průvodčího ve vlaku,“ informoval Martin Müller z Klubu přátel Krušnohorské železnice.

Cesta motoráčkem zasněženou krušnohorskou krajinou může být motivací i pro amatérské fotografy. Své snímky z moldavské dráhy mohou totiž přihlásit do fotosoutěže vyhlášené Společností pro 130. výročí moldavské dráhy. Soutěžní snímky lze zasílat e-mailem na adresu: mailto:moldavskadraha@krusnohori.cz. Organizátoři oslav vyhlásili tři soutěžní kategorie: Moldavská horská dráha od jara do zimy, Kulturní a přírodní pamětihodnosti v okolí moldavské horské dráhy a Tradiční podniky v okolí moldavské horské dráhy. Podmínky soutěže naleznou zájemci na http://www.ceskyjiretin.eu v sekci Projekty/130 let moldavské dráhy. Uzávěrka soutěže je 9. září 2015.

            Moldavská horská dráha, někdy nazývaná též Krušnohorská železnice či Teplický Semmering, je jednokolejná železnice měřící 26,6 km. Trať vybudovala společnost Pražsko-duchcovská dráha, hlavním cílem bylo umožnit export uhlí do sousedního Saska.

            První projekty na propojení Mostecké uhelné pánve se Saskem vznikly již v 60. letech 19. století, finanční a technické obtíže však stavbu pozdržely.

            Úsek Most–Hrob byl otevřen 15. května 1877, úsek Hrob– Moldava v Krušných horách až 6. prosince 1884. Přeshraniční provoz do saského Freibergu započal 18. května 1885.

            U příležitosti výročí vydá Česká pošta na začátku května poštovní známku v řadě Technické památky ČR. Iniciátoři si od projektu slibují nejen jednorázovou návštěvnost dráhy, ale především pozornost, která této kulturní památce náleží co do údržby a možná i případného budoucího rozvoje.

 

—————

Zpět