Před 100 lety byla...

17.10.2016 10:27

... uvedena do provozu Transsibiřská magistrála

14.10.2016    Zpravodajství ČTK    str. 0   dpr

        České dráhy   

Moskva/Praha 14. října (ČTK) - Vybrané zajímavosti a fakta o Transsibiřské magistrále, která byla před 100 lety (18. října) uvedena do provozu:

 

- Plán na stavbu železniční trati, která by spojila Dálný východ a Sibiř s evropskou částí Ruska, představil počátkem roku 1891 car Alexandr III. Stavba Transsibu, jak se magistrále zkráceně říká, byla zahájena 31. května 1891.

- Provoz na klíčové části spojující Evropu s Dálným východem byl zahájen 14. července 1903. Tehdy se ještě cestovalo s několika přestupy, včetně plaveb parníkem v oblasti Bajkalu.

- Přímé spojení mezi Moskvou a Vladivostokem bylo uvedeno do provozu 18. října 1916 otevřením 2,5 kilometru dlouhého mostu přes řeku Amur u města Chabarovsk.

- V roce 1929 začala elektrifikace trati, plně elektrifikovanou se stala železnice v prosinci 2002.

- Celková délka magistrály je 9288,2 kilometru a cesta trvá přes šest dní. Zpočátku to bylo 16 dní. Za konečné stanice magistrály jsou pokládány hlavní vladivostocké nádraží a Jaroslavské nádraží v Moskvě. V současnosti stoupá význam magistrály jako tepny pro nákladní dopravu.

- Transsib se nyní větví na několik tras. Jedna z nich vede například do střední Asie a před jezerem Bajkal se z Transsibiřské magistrály odděluje paralelní bajkalsko-amurská magistrála (BAM), která Bajkal obepíná ze severu, zatímco Transsib z jihu. Další trasy člověka zavedou například do Číny, včetně Pekingu, nebo Mongolska a jeho metropole Ulánbátaru. Trati před lety využil například severokorejský vůdce Kim Čong-il při své cestě do Moskvy, neboť se bojí létání.

- Ve svém nejvyšším bodě vede trať u Bajkalu ve výšce 1040 metrů nad mořem, v Amurském zálivu v Japonském moři naopak vedou koleje jen čtyři metry nad mořem. Přes 80 procent kolejí leží v Asii (7512 kilometrů), zbytek v Evropě (1777 kilometrů). Nejchladnější místo magistrály se nachází v úseku Mogoča-Skovorodino, kde zimní teploty dosahují až 62 stupňů pod nulou. Dráha protíná 21 subjektů Ruské federace, 87 měst a 16 velkých řek. Nejdelší most, přes řeku Amur, má 2,6 kilometru. Přes dva kilometry má nejdelší tunel.

- Transsib má i smutnou část historie. V červnu 1989 na úseku mezi Samarou a Ufou vybuchl zkapalněný plyn unikající z poškozeného dálkového potrubí a zasáhl dva projíždějící osobní vlaky. Bilance byla hrozivá: na místě zahynulo 258 lidí, dalších 317 zemřelo v nemocnicích. Celkem tak přišlo o život 575 pasažérů, dalších asi 600 lidí zůstalo kvůli popáleninám a dalším zraněním trvale postiženo. Havárie je druhou nejtragičtější obdobnou událostí v Evropě podle počtů obětí.

- Pojítkem České republiky s magistrálou jsou českoslovenští legionáři, kteří na čas ovládali rozsáhlá území podél trati, jenž je dodnes lemována památníky padlým legionářům. Ti šťastnější se potom přes železnici a Vladivostok přepravovali zpět do nezávislého Československa

—————

Zpět