Spojí hlavní nádraží a Žižkov podchod?

07.07.2016 14:52

7.7.2016    Pražský deník    str. 6   Praha

    PETR SCHREIB    České dráhy   

Správa železniční dopravní cesty chce do čtvrt roku požádat o územní rozhodnutí pro vybudování podchodu a lávky pro pěší, které by měly propojit Prahu 1 s Žižkovem a Vinohrady. Kolem hlavního nádraží blokuje přístup mezi městskými částmi magistrála a chodci si na současný stav dlouhodobě stěžují.

 

Každý, kdo se chce dostat od východu z hlavního nádraží a metra C u Vrchlického sadů na Prahu 3 nebo 2, má v současnosti problém. Asi kilometrový úsek kolem magistrály je pro pěší zcela neprůchozí a dostat se přes frekventovanou silnici je možné pouze na opačných koncích areálu nádraží, a to buď podchodem u křižovatky U Bulhara, nebo přechodem u Národního muzea.

            To by se mělo v budoucnu změnit. Po letech vyjednávání a apelů ze strany městských částí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) konečně hodlá zahájit projekty, které by měly chodcům zajistit bezpečný průchod dopravně zahlceným územím.

            Podle mluvčího Marka Illiaše chce SŽDC do tří měsíců požádat o vydání územního rozhodnutí na prodloužení současného severního podchodu pod hlavním nádražím tak, aby ústil u náměstí Winstona Churchilla. Směrem na Prahu 2 je pak v plánu lávka pro pěší, která povede podél magistrály do Vinohradské třídy.

            „Zatím je jasné pouze to, že podchod by měl být prodloužený pod celým hlavním nádražím a ústit by měl v prostoru ulice Italská velkým atriem,“ uvedl mluvčí SŽDC.

„Současně s podchodem chceme také vybudovat lávku pro pěší, která by kopírovala magistrálu směrem do centra a ústila by v prostoru domu Nad Muzeem, kde by se pěší mohli napojit na chodníky směrem do Vinohradské ulice,“ vysvětlil mluvčí s tím, že více se k tomu nebude vyjadřovat. Podle informací, které obdržely dotčené městské části, se zahájení stavby předběžně očekává v roce 2018 nebo 2019 a již dříve SŽDC uvedla, že počítá s investicí ve výši 100 až 300 milionů korun.

            Starostka trojky Vladislava Hujová v minulosti hovořila o tom, že prodloužení podchodu pod nádražím nebude ústit v Italské, ale o kus dál v Seifertově ulici. Na to, jak bude výsledek vypadat, může mít vliv i plánovaná výstavba administrativního centra přímo tam, kudy by mělo propojení vést. Tomu napovídá i fakt, že firma Sudop, která společně s Českými drahami plánuje administrativní komplex stavět, zároveň projektuje i prodloužení podchodu.

 

PROBLÉM S PŘÍSTUPNOSTÍ TRÁPÍ HLAVNĚ STUDENTY

 

Přístupnost lokality pro pěší je na žižkovské straně tématem už řadu let. Kvůli tomu, že se nedá do Italské ulice dostat přímou cestou, totiž studenti Vysoké školy ekonomické, která sídlí na přilehlém náměstí Winstona Churchilla, běžně využívají služební železniční přechod a proti předpisům přecházejí rozsáhlé kolejiště hlavního nádraží.

Koleje tak podle měření na místě „na černo“ překročí zhruba 150 lidí za hodinu, tedy až 1800 lidí denně. Vysokoškoláci proto o vybudování přímého přístupu už léta usilují.

            Z hlediska bezpečnosti je situace problematická i na straně u Vinohradské ulice. Tam lidé běžně využívají úzký obrubník kolem frekventované Legerovy ulice, kde chodce těsně míjejí rychle jedoucí auta.

Chystaná lávka vedoucí podél Legerovy na začátek Vinohradské třídy ke konstruktivistickému domu Nad Muzeem by měla problém vyřešit.

 

MĚSTSKÉ ČÁSTI PLÁN VÍTAJÍ

 

SŽDC Praze 2 a 3, kterých se problém s přístupností týká, koncem loňského roku odeslala dopis, ve kterém je informovala, že podrobnější představení celého projektu mohou očekávat po rozpracování dokumentace do detailnější podoby.

            Plán SŽDC vítá zejména Praha 3, která o prodloužení výstupu z hlavního nádraží na Žižkov dlouhodobě usiluje. „Jednali jsme o tom se SŽDC asi před půl rokem, projekt podchodu samozřejmě maximálně podporujeme,“ uvedla místostarostka třetí městské části Lucie Vítkovská „Propojení už je dlouho v plánu, ale jsou tam problémy s majetkem, což je se SŽDC vždycky složitější, protože převádění majetku musí řešit vláda,“ doplnila.

            Plán chválí i radnice Prahy 2.

„Městská část Praha 2 vítá zejména lávku podél magistrály z Vinohrad směrem k Fantově budově,“ prohlásil místostarosta dvojky Václav Vondrášek.

—————

Zpět