K Jadranu na vlastní pěst

19.6.2017    Ústecký deník    str. 21   Příloha - Cestování

    MICHAL JANKO    České dráhy   

V úterý jsme radili motorizovaným dovolenkářům.

Co když ale auto nevlastníte, a přesto si chcete dovolenou u východního pobřeží Jaderského moře zajistit sami bez cestovní kanceláře? Pohodlných a cenově dostupných sezonních spojení z Česka na jih utěšeně přibývá, nemusíte se přitom omezovat jen na autobus. Najděte si to ideální v našem velkém přehledu.

 

Když se řekne Jadran, většině se ihned vybaví chorvatské pobřeží a ještě přesněji Dalmácie. Pokud i vás láká některé z letovisek v oblasti od Zadaru až po Makarskou riviéru, čeká vás bohatá nabídka autobusových jízdenek. Za méně než 2500 korun se přes noc můžete přepravit z desítek měst v Česku do prakticky každého významnějšího sídla ve střední či jižní Dalmácii a zpět. Rekordmanem v téhle oblasti je společnost JadranExpres, která nabízí nástup a výstup ve více než sedmi desítkách resortů.

              Mnohem užší výběr budete mít v případě, že se budete chtít vykoupat o něco severněji. Když opomineme industriální Terstský záliv, jsou nejbližší jaderské pláže na pobřeží Slovinska. K nim se ale žádným přímým spojem nedostanete. Můžete se však svézt na Istrii, ceny zpátečních jízdenek začínají na 2050 korunách.

              Pokud vás dlouhé cestování autobusem neděsí, můžete se bez přestupu dostat i do bosenského přístavu Neum, Dubrovníku, nebo dokonce až na černohorské pobřeží.

V takovém případě však musíte k týdennímu pobytu připočíst tři dny na cestu.

              Západní pobřeží Jaderského moře končí až v Albánii, přímou autobusovou dopravu tam ale nikdo nenabízí.

 

K MOŘI VLAKEM

 

Milovníci železnice mohou v létě využít přímých lůžkových vozů do chorvatského Splitu a černohorského Baru. Rodina se dvěma dětmi zaplatí za zpáteční cestu včetně lůžka přijatelných 13,5 tisíce korun. Při cestě do Splitu nebo Baru si cestující pořídí zpáteční jízdenku CityStar a k ní lůžkové příplatky. „Cenu jízdenky lze výrazně snížit pořízením In Karty. Ke skupinovým jízdenkám CityStar stačí k získání slevy jediná In Karta za 190 korun na tři měsíce,“ radí Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah. Zmíněná rodinná cesta do Splitu bude s In Kartou levnější o více než dva tisíce.

Cesta sezonním železničním spojem z Prahy do černohorského přístavu Bar je sama o sobě zážitkem, už jen kvůli úseku přezdívaném „Titovo metro“ s desítkami tunelů a mostů v krasové krajině stovky metrů nad kaňonem řeky. Zpáteční jízdenka přijde jednotlivce na přibližně 5,5 tisíce, čtyřčlennou rodinu bude stát asi 12 tisíc korun. Aktuálně bohužel na trase probíhá stavební výluka. „Poprvé tedy pojede přímý vůz z Prahy do Baru 18. července a poté každé úterý a pátek až do 1. září,“ upřesnil Pošta.

              A jaké výhody železnice nabízí? Cestující se vyhnou přetíženým dálničním tahům, po kterých zejména o letních víkendech proudí desetitisíce cestujících ve vlastních automobilech nebo linkových autobusech. Na trasu do Baru i Splitu nasazujeme moderní klimatizované lůžkové vozy, ve kterých se cestující přes noc pohodlně vyspí a přes den mají dostatek prostoru k protažení. Mohou se navíc občerstvit u průvodce lůžkového vozu nebo osprchovat. Do Baru i Splitu přijíždějí vlaky ráno a cestující tak mohou dál pokračovat trajekty na chorvatské ostrovy.

              Když si nezakážete přestup, dojedete vlakem i na Istrii, konkrétně do slovinského Koperu nebo chorvatské Rijeky a Puly. Výměna vlaku vás pak bude čekat ve Vídni nebo Lublani. K cestě do Lublaně je nejvýhodnější Včasná jízdenka zakoupená na e-shopu ČD za 2 106 korun. Navazující úseky vás vyjdou na 1037 až 1955 korun, s In Kartou opět zhruba pětinu ušetříte. „Vzhledem k několika přestupům je toto spojení vhodné spíše pro cestující bez dětí,“ doplňuje Pošta.


    Nabídka rekreace pro zaměstnance SŽDC s.o., Českých drah a.s., ČD Cargo, a.s., jejich rodinné příslušníky a důchodce - klikněte pro celou nabídku