Na Smíchově vyroste nová čtvrť

06.02.2015 14:54

6.2.2015    Lidové noviny    str. 12   Ekonomika

    LUDĚK VOKÁČ    České dráhy   

Do projektu Smíchov City hodlá Sekyra Group investovat až 15 miliard korun, stavět by se mělo začít již za dva roky

 

PRAHA Po letech nejasností a dlouhých jednání nabývá reálných obrysů jeden z velkých projektů, v jehož rámci má v Praze vzniknout celá nová městská čtvrť. Vznikne na území dnes vesměs nevyužívaných pozemků v okolí smíchovského nádraží, stavět se má začít v roce 2017. V hlavním městě je ovšem i několik dalších podobných území, která čekají na svůj rozvoj.

            Bývalé rozlehlé drážní pozemky v Bubnech, na Smíchově a na Žižkově jsou dnes ve většině případů nevyužívané a opuštěné. Zároveň však stojí v sousedství klasické městské zástavby a nacházejí se blízko centru města.

            Podobné příležitosti vystavět prakticky uprostřed Prahy zcela nové čtvrti se už nebudou opakovat. Záměr tato území využít existuje už řadu let, realizace je ovšem velmi komplikovaná.

Bloky jako kdysi Teď se zdá, že padly největší překážky v cestě za obrodou Smíchova. V roce 2017 by se mělo začít stavět na severní části území o rozloze asi 35 tisíc metrů čtverečních, která přiléhá k živé části Smíchova. Celkově tu na ploše 210 tisíc metrů vyroste nová čtvrť za 12-15 miliard korun.

            Společnost Smíchov Station Development (SSD) ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy zveřejnily výsledky architektonické soutěže dle pravidel České komory architektů, která měla určit řešení první části projektu.

            Podle vítězného návrhu kanceláře Kuba & Pilař architekti má být území rozdělené na jednotlivé domovní bloky, takže zástavba byměla být svým řešenímpodobná té klasické, která se nachází i v okolí projektu.

„Zvolená forma architektonické soutěže s garancí městské instituce IPR, vyzvané týmy i zadání soutěže, kterým byla předchozí urbanistická studie kanceláře A69, jsou podle mého názoru zárukou kvalitního architektonického řešení. Rovněž doporučení poroty na implementaci staveb více architektů je pochopitelné a zaručující větší výrazovou bohatost,“ zhodnotil pro LN pozitivní stránku navrženého řešení Matyáš Sedlák, odborný asistent ústavu urbanismu Fakulty architektury ČVUT.

            Samotný design staveb se nicméně Sedlákovi zdá být výsledky soutěže pouze formálně naznačen. Doporučení, nebo regulace Společnost Sekyra Group, vlastník SSD a celého projektu Smíchov City, se podle svého vyjádření bude doporučením vzešlým ze soutěže řídit. Sedlák nicméně upozorňuje na to, že v případě takových projektů by neměl developer suplovat funkci města.

            „V zahraničí je běžné, že prvotní investice do území, včetně výkupu pozemků a jeho regulace veřejně projednaným regulačním plánem, jsou činnosti města. Developer přichází k již hotovému konceptu s pevně danými parametry s definovanými veřejnými zájmy,“ nastiňuje Sedlák, jak by se podle něj mělo v těchto případech postupovat.

            A dodává, že v současné situaci totiž hrozí, že se účel některých objektů může změnit, aniž by to mohlo město ovlivnit.

Král velkých území Právě společnost Sekyra Group jako by se na rozlehlá a perspektivní území v Praze specializovala. Kromě smíchovského nádraží jí totiž patří i pozemky Nákladového nádraží Žižkov o rozloze 331 tisíc metrů čtverečních. Právě jeho rozvoj byl v minulých letech předmětem vášnivých debat, které nakonec vedly k prozatímnímu zablokování výstavby.

            „Smíchovské nádraží má zpracovanou kompletní urbanistickou studii a z ní vycházející platnou změnu územního plánu. Proto tento projekt můžeme rozvíjet dál formou architektonických studií na jednotlivé bloky a objekty a pokračovat pak s povolovacími řízeními pro územní rozhodnutí a stavební povolení. U nádraží Žižkov zpracovává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy zatím návrh urbanistické studie,“ vysvětlil rozdíl ve stavu projektů Roman Kraiczy, architekt, urbanista a projektový manažer Sekyra Group.

            Sekyra má v plánu také výstavbu na rohanském nábřeží, které patří k dalším velkým rozvojovým plochám v hlavním městě (jen Sekyra Group tu má 202 tisíc metrů čtverečních).

            Anejde jen čistě o pobřežní části, mezi ulicí Sokolovská a samotnou Vltavou jsou i další nevyužitá území. Na jednom z nich nedávno navěky zmizely poslední zbytky takzvané Rustonky, jedné z nejstarších strojíren v Praze. Konkrétně tento pozemek patří J&T Real Estate.

            V centru města čeká na rozvoj pod taktovkou skupiny Penta oblast Masaryková nádraží přiléhající k ulici Na Florenci.

Příběh na pokračování V Praze 7 čeká na svou budoucnost také bývalé nádraží Bubny -Zátory. S tím měla veliké plány developerská skupina Orco, v poslední době je ovšem okolo projektu relativně ticho. Přitom před lety patřil patřil k nejambicióznějším z celé „nádražní“ trojice. Orco tu drží asi 250 tisíc metrů čtverečních, desítky tisíc metrů patří dalším investorům.

            Jiří Dedera, generální ředitel Orco Property Group, však LN sdělil, že projekt rozhodně nespí.

            „Pro lokalitu Bubnů existuje jasný záměr silného investora. Pokračování je vázané na výsledek projednání již připravené změny územního plánu příslušnými úřady hlavního města Prahy a Prahy 7, které se očekává v průběhu tohoto roku,“ řekl LN Dedera.

            Krom projednávání změny územního plánu by zároveň mělo v nejbližší době proběhnout strategické vyhodnocení vlivu na životní prostředí (SAE).

            O silném investorovi hovoří Dedera zejména v souvislosti s tím, že skupinu Orco v současnosti ovládá úspěšný český realitní magnát Radovan Vítek. Ten si podobnou příležitost jistě nenechá uniknout.

—————

Zpět